Ajami
Filmen Ajami har två regissörer; en judisk-israelisk (Shani) och en palestinsk-israelisk (Copti). Denna bakgrund hos de två stärker sannolikt filmens skildring av den osäkra värld med ständigt pågående konflikter som stadsdelen Ajami i den israeliska staden Jaffa representerar. Här finns motsättningar mellan israeler och palestinier, mellan unga och gamla, mellan olika generationer och mellan andra minoriteter som utgör den konflikthärd vi kastas in i.
Missförstånd, maktbegär, pengar, historiska oförrätter, kulturella och religiösa skillnader - allt blandas samman till en explosiv händelsekedja där alla blir offer; både de skyldiga och de som råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
Filmens berättarstil är nästan dokumentär där kameran bara råkar finnas där händelserna äger rum. Även dramaturgiskt finns det en medveten otydlighet i filmen. Den berättas inledningsvis inte i någon kronologisk ordning, vilket kan tyckas förvirrande, men den håller sin publik i ständigt nervös spänning för att få fakta och händelser att hänga samman.
Till den nervösa, laddade stämningen bidrar också att regissörerna till stora delar använt sig av amatörskådespelare i denna högspänningsskildring.