Järn 3:an
I Järntrean bryter den unge mannen Tae-suk sig in i främlingars hus och bosätter sig där när ägarna är borta. Han tillbringar en natt eller en dag i husen, och återgäldar gästfriheten med att tvätta eller göra småreparationer. En dag tar han sig in i ett hus som inte är så tomt som han tror. Dold i mörkret betraktar frun inkräktaren, men inser efter ett tag att han inte är en vanlig tjuv. Detta är upptakten på en berättelse om ett par vars smärta och ensamhet driver dem i armarna på varandra. Våld är en vanlig ingrediens i koreansk film, och även Kim Ki-duks filmer har varit nästan onödigt våldsamma. Flera gånger har han även skildrat problemen kring prostitution. Med förra filmen Livets hjul ändrade han emellertid riktning, och gjorde en rofylld och kontemplativ film om buddhistiska munkar. I Järntrean är våldet mer utstuderat och man kan säga att han kombinerar det våldsamma uttrycket med det poetiska.