Måndag morgon
Varje morgon lämnar Vincent hemmet och beger sig till sin inrutade arbetsdag i fabriken, en steril opersonlig värld fylld av förpliktelser och regler. Inte heller hemmet erbjuder honom någon frihet, då familjplikterna mest tar tid från hans enda passion - måleriet. En dag får han nog och bryter med sitt inrutade liv. Han lånar pengar och beger sig till Venedig på vinst och förlust där han börjar leva ett bohemliv. Han gör en rad oväntade möten och börjar måla igen. Kanske han äntligen finner det han har saknat. Dock verkar familjen inte sakna honom lika mycket då livet i byn har gått vidare. Men en dag återvänder han hem och allt kan gå tillbaka till det gamla igen. Eller kanske inte...
Otar Iosselianis film är en säregen poetisk skröna om lusten kontra plikten, om frihet och tvång. Det är en film full av upptåg, situationer och oväntade vändningar mer än av utarbetad dialog och en sammanhängande berättelse.
Måndag Morgon belönades med Silver-björnen (bästa regi) vid filmfestivalen i Berlin 2002.